Skip to content

Zastanawiasz się, na czym polega coaching i czy rzeczywiście coach pomaga przedsiębiorcom w rozwoju osobistym i zawodowym? Jakie są rodzaje coachingu? O tym opowiemy w naszym artykule. Dowiesz się również kim jest coach logistyki i w jaki sposób może Cię wesprzeć w biznesie. 

Coaching – od rozmowy po motywację i realizację celów z dowolnego obszaru.

Czym jest coaching? Coaching to starannie przemyślany pod wieloma względami proces współpracy, który wykorzystuje wiedzę psychologiczną, aby wspomagać klientów w osiąganiu szczegółowo sprecyzowanych celów z konkretnej dziedziny życia: od związków, życia rodzinnego po cele związane ze stylem życia i spełnieniem zawodowym. 

Coaching przez wiele osób uważany jest jako modna usługa, która czasem może wydawać się niepotrzebna. Drudzy uważają, że jest to przereklamowane, a nawet wymyślone. Jak to jest z tym coachingiem i dlaczego warto z niego skorzystać, aby polepszyć jakość swojego życia na wielu płaszczyznach? Sprawdź i dowiedz się, jak powstał coaching, jakie są jego rodzaje i w jaki sposób możesz skorzystać z takiej formy wsparcia we własnym biznesie.

Jak powstał coaching? 

Coaching wywodzi się ze sportu. Jednak powszechna definicja tego sposobu działania wskazuje, że jest to metoda rozwojowa stosowana przez jedną osobę (trenera, coacha, menedżera) wobec innej osoby lub grupy osób (zdrowych, niezaburzonych), której celem jest szeroko rozumiany rozwój.

Istnieje więc wiele różnych teorii i opinii o coachingu. Wynika to z faktu, że w Polsce ludzie dopiero na początku lat 90 ubiegłego wieku mieli możliwość pierwszy raz poznać to pojęcie, a to za sprawą międzynarodowych firm i koncernów, które zapoczątkowały stosowanie tej metody w praktyce.

Za nami już 30 lat funkcjonowania tego terminu i rozwoju techniki na naszym rynku. W związku z tym, pojawiają się zwolennicy, jak i przeciwnicy coachingu, a także wszystkiego, co z nim jest związane. Klienci, którzy przeszli proces rozwojowy, dostrzegają własną zmianę i widzą, jak istotny wpływ miało to na ich życie. Z tego też powodu, takie osoby są wręcz zafascynowane tym, jak bardzo coaching i wsparcie coacha umocniło ich drogę rozwojową, zwiększyło świadomość o sobie oraz pomogło w zmianie na lepsze.

Zdarzają się jednak osoby, które są od razu negatywnie nastawione do wszystkiego, co nowe lub też sceptycznie podchodzą do tego, co może w jakikolwiek sposób odmienić ich styl życia. 

Te osoby są początkowo ostrożne wobec stosowanych metod coachingowych. Dlaczego tak się dzieje? Niestety, aby uzyskane zostały oczekiwane efekty, planowane cele, najpierw tacy ludzie muszą wyjść ze swojej strefy komfortu, wziąć odpowiedzialność za swoje działania, uwierzyć w siebie oraz cały proces rozwojowy. To jest pierwszy krok do zmiany.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje coachingu? 

Coaching indywidualny – to wsparcie polegające na spotkaniach 1:1, które koncentruje się na pomocy danej osobie, na jej problemach, planach i celach. Występują również pewne specjalizację coachingu indywidualnego, na przykład:

Life coaching – to rodzaj coachingu, który skupia się na poprawie życia w aspekcie rozmaitych relacji (od relacji z najbliższymi po przyjaciół), ulepszaniu strefy wewnętrznej człowieka i pomaganiu mu w szeroko pojętym rozwoju. 

Coaching biznesowy – koncentruje się na wsparciu klienta w efektywnym osiągnięciu wyznaczonych celów biznesowych. Pomaga mu znaleźć motywację do działania, bardziej szczegółowo sprecyzować to, co chce osiągnąć lub uporządkować w swoim biznesie.

Diet coaching – to rodzaj coachingu, którego głównym celem jest powrót do zdrowego odżywiania, utrata zbędnych kilogramów, wsparcie i utrzymanie motywacji klienta choćby w przestrzeganiu diety.

Na czym zatem polega coaching w logistyce?

To nowa specjalizacja coachingu na polskim rynku, którą stworzyliśmy w naszej firmie po to, by wykorzystywać metody coachingowe we współpracy z naszymi obecnymi i nowymi klientami. W procesie coachingowym pracujemy z osobami, którym zależy na zwiększeniu umiejętności oraz rozwoju kompetencji zawodowych w branży TSL. W swojej pracy czerpiemy inspiracje z posiadanej wiedzy i doświadczenia logistycznego, jakie od wielu lat budujemy. 

Celem takiej współpracy jest przyspieszenie tempa rozwoju pracowników lub przedsiębiorców, zmotywowanie osoby lub grupy (pracowników danej firmy) do osiągnięcia konkretnych celów, czy też uzyskania lepszych efektów działań. 

Czym zajmuje się konkretnie coach logistyki? 

To wsparcie w szeroko rozumianym rozwoju, a także pomoc w rozwiązywaniu sytuacji trudnych dla klienta związanego z branżą logistyczną. W tym celu wykorzystuje się wszystkie techniki coachingowe, jakie daje standardowy proces coachingowy.

Logistics mentor coach w swojej pracy korzysta z wiedzy branżowej i ogólnych kompetencji coachingowych. Doskonale rozumie kryzysy, jakich doświadczają klienci pracujący na co dzień w branży logistycznej. Pozwala mu to lepiej i skuteczniej pomagać i wspierać ich w trudnych sytuacjach. 

Coraz więcej firm z branży TLS zaczyna dostrzegać, jak ważne jest wsparcie swoich pracowników. Nieustanna praca pod presją czasu połączona z wieloma czynnikami zewnętrznymi, jakie mają wpływ na pracę spedytora, jak również menedżera zarządzającego firmą spedycyjną sprawiają, że wsparcie osoby zewnętrznej o wyspecjalizowanych umiejętnościach jest niezbędne, aby efektywnie realizować cele biznesowe w firmie.

Jak wygląda współpraca z logistics mentor coachem? 

Poprzez spotkania indywidualne z coachem, klient ma okazję przeanalizować cele, trudności z jakimi się mierzy. Dzięki szczerej rozmowie, opartej na pytaniach i odpowiedziach, stopniowo odkrywa problemy i otwiera się na różne propozycje. Podczas każdej sesji dokonuje analizy sytuacji, poszukuje informacji i rozwiązań, jakie może zastosować.

Mogą one dotyczyć różnych sfer – od prywatnych po zawodowe. Współpraca z coachem podnosi motywację do działania, pozwala lepiej się zorganizować w różnych obszarach życia, uporać z trudnościami, które często mają wpływ m.in. na efektywność i satysfakcję z pracy. 

Posiadanie przez coach doświadczenia zawodowego związanego z branżą TSL, pomaga szybciej i lepiej zrozumieć potrzeby klienta, a także ułatwia  spojrzenie na problem z wielu perspektyw. Dodatkowo w sytuacjach kryzysowych, gdy klient widzi tunelowo, logistics mentor coach lepiej wyjaśni mu sytuacje i emocje jakie mu towarzyszą, co w efekcie pozwoli szybciej zrozumieć i odkryć nowe rozwiązania.

Sytuacje konfliktowe, realizacja zadań, poprawa umiejętności komunikacyjnych, zwiększenie świadomości odnośnie istnienia różnych procesów oraz opinii w danym obszarze to tylko kilka kwestii, jakie poruszane są podczas procesów coachingowych. Ważnym elementem jest również uzyskanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym, która przekłada się na większe zaangażowanie i wyniki zawodowe. 

Z kim współpracuje coach logistyki?

Logistics Mentor Coach najczęściej współpracuje z osobami indywidualnymi, działającymi w branży TSL (Transport – Spedycja – Logistyka). Są to zazwyczaj menedżerowie, liderzy, właściciele firm, czy też inni pracownicy np. spedytorzy. Generalnie wszystkie osoby, które chcą coś zmienić w swoim życiu i pracy zawodowej, chcą lepiej ją ułożyć lub czerpać z niej więcej satysfakcji. Coraz częściej zdarza się również, że firmy zlecają takie usługi dla swoich pracowników, oferując im w ramach pakietów rozwojowych indywidualne sesje z coachem.

Czym się różni coaching od mentoringu? 

Coaching koncentruje się wokół wsparcia i rozmowy. Ma na celu pokazanie klientowi innej perspektywy i możliwości rozwiązania problemu, z którymi się zmaga. Ułatwia też analizę całej sytuacji, określenie zasobów, które druga osoba może wykorzystać by zrealizować swoje postanowienia. 

Coach wspiera klienta w całym procesie i traktuje go po partnersku, pomaga odkrywać kierunki, jakimi klient może podążać, poszerza perspektywę na temat jakiegoś problemu. 

Mentoring natomiast to wykorzystanie własnego doświadczenia w branży TSL po to, aby przeprowadzić klienta przez meandry branżowych problemów, wskazanie sposobu, w jaki mogą być one rozwiązane i pokazanie mu własnej perspektywy na dane zjawiska. Udzielone wsparcie mentora może być traktowana przez klientów z branży logistycznej jako wzorzec do naśladowania, postępowania w określonych sytuacjach lub służyć jako inspiracja do własnego rozwoju. 

Tworzymy nową jakość usług doradczych i wsparcia w rozwoju, opartych na wartościach, współpracy i nowoczesnych metodach szkoleniowych.

Zapisz się do naszego newslettera, niech nic Cię nie ominie.

Tworzymy nową jakość usług na rynku TSL, opartą na wartościach i współpracy.